South Africa in a (very big) nutshell – The Cape Town edition

IMG_6312.JPGJag lovade ju er en liten update över Sydafrika så det måste ni ju få. Jag trodde att det skulle vara enkelt att välja ut några få bilder och tips som skulle få representera hela resan, men det var det ju inte så förbered er på två långa inlägg haha!IMG_6335Vi flög genom natten och morgonen från Helsingfors via Istanbul till Cape Town. Eftersom vi kom fram på eftermiddagen hann vi inte göra så mycket mer än vila på rummet en sväng, klä om oss och så drog vi ut på en tidig middag. Alla var sååå intoga och finklädda, först gick vi till ett ställe som heter Yours Truly. Vi drack öl och vin, delade på en pizza och njöt av att vara hela familjen tillsammans. Ett ställe jag kan riktigt varmt rekommendera i Cape Town är Kloof Street House. Super cool inredning, man kan sitta ute, maten är gudomlig och de har jätte goda drinkar. Vad jag har förstått kan stället vara väldigt fullbokat så se till att boka bord i tid. Bland det bästa under hela kvällen var en salted caramel cheesecake med popcorn glass. ALLTSÅ den var så otroligt god! ÄT DEN!! IMG_6441IMG_6459Vi var också ett par gånger i Camps Bay, en gång på dagen då vi hann promenera runt på stranden och en gång på kvällen.IMG_6508En av de bättre luncherna (but who am I kidding, de var alla amazing), var på The Codfather i Camps Bay. Du får välja mellan sushi och bläckfisk till förrätt och så får du själv gå fram till fiskdisken och välja vad du vill äta till varmrätt. Så gott!IMG_6514Det är så värt att ta en promenix längs stranden, trots att vattnet är iskallt haha!IMG_6617IMG_6623Ett annat så kiva ställe som vi åkte till var The Old Biscuit Mill. Åk hit på en lördag morgon hungrig och förbered dig på en härlig foodmarket med allt mellan himmel och jord. Vi hade tyvärr ätit morgonmål redan och det ångrade vi verkligen! Här kan du också shoppa en massa härliga saker såsom solglasögon, örhängen, t-shirts och konst från små artisanstånd. Härligt ställe!IMG_6646IMG_6671Efter Biscuit Millen körde vi ut ur stan och ut till landet för att köra bland alla 950 stycken vinodlingar i Stellenbosch och Franschhoek. Det var ett så otroligt vackert landskap, det var nästan som att vara tillbaka på Nya Zeeland då vi körde runt. Vi stannade sedan på en vingård för att äta en fantastisk lunch med den vackraste utsikten någonsin, det såg ut som en tavla där vi satt. IMG_6704Detta är en av mina favoritbilder från hela resan, Jacce är så glad! ❤ Vid den här stranden blev vi sedan bortskrämda, polisen kom nämligen och varnade oss att man vid den stranden kunde bli ‘robbed at gunpoint’. Vi körde ganska fort därifrån haha!IMG_6715IMG_6814IMG_6909Dessa färgglada gator låg alldeles vid vårt hotell och de var så fina!! Lite skrämmande var det kanske att kuta omkring där då man inte visste om någon skulle dyka upp och råna en, men är man extra street smart och inte springer in på tomma gator så går det bra!IMG_7122IMG_7404IMG_7184IMG_7231IMG_7193På julafton åkte vi på tur till Cape of Good Hope, såg babianer och strutsar alldeles vid bilen, körde längs Chapman’s Peak Drive (som var så otroligt vacker), hälsade på pingvinerna vid Boulders Beach och så åt vi en god lunch på Cape to Cuba. Det var en härlig (och varm) julafton! IMG_7237IMG_7242På julafton var Mamma och Pappa fina som kung och drottning, vi drack en drink på Chinchilla i Camps bay och så åt vi en ganska lousy middag haha. Men som sagt var det ändå en härlig julafton. IMG_7418IMG_7441IMG_7507En dag fick vi åka ut och flyga i ett litet propellerplan tillsammans med en bekant. GUUD så coolt det var, vi fick se allt vi hade sett på land från luften. Speciellt Cape of Good Hope var så cool att se från up high. IMG_7476IMG_E7518IMG_7556Vi bodde ju största tiden inne i centrum av Cape Town men några dagar bodde vi alldeles vid stranden i Hout Bay. Det blev några promenader längs stranden och inne i den lilla byn, många goda calamariluncher på vårt hotel Chapmans Peak Hotel (tydligen ett stort Cape Town tips) och lata timmar i solen med en bok. Hääärligt!! IMG_7572IMG_7581Sista kvällen i Cape Town åkte vi till en vingård för att gå på street food market. Alla gick omkring med vinflaskor under ena armen och mat i andra handen och så satt alla på vingårdens gräsmattor och njöt av utsikten och att vara tillsammans. Dessutom fick vi se ett par förlova sig vilket satt som pricken över i:et. Detta var det absolut bästa slutet på vår Cape Town vistelse! ❤