24h in Antwerpen

Hej på er! Som sagt hade Bart och jag 3-års dag förra veckan och som gåva överraskade jag Bart med en 24 timmars resa till Antwerpen. Jag hade bokat de timmarna i hans kalender och bara sagt att vi  behöver hans bil för att ta oss dit 🙂 Så roligt med en liten överraskningstrip! Skall vi ta en titt på vad vi hann med?

Graanmarkt 13 – Graanmarkt 13, 2000 Antwerpen

Vi hoppade i bilen på lördag och 1,5 timme senare hade vi kommit till vårt super kivoga hotell så vi kastade in våra väskor och började promenera in till centrum för lunch. Vi gick till Graanmarkt 13, en super kiva restaurang med en cool butik i övre våningen och vi fick verkligen så otroligt god mat. Rödbetscarpaccio till förrätt och så valde vi vilt till varmrätt som serverades med en massa goda grönsaker. Så ett glas vitt på det. AAH, vinluncher är bland det bästa som finns! ❤Efter lunchen gick vi ut på stan och strosade runt. Staden är verkligen otroligt bra då man vill shoppa loss, det fanns så otroligt många fina butiker som man inte hittar någon annanstans. Så tappade vi bort oss ganska ordentligt, men så råkade vi gå förbi detta knasiga hus som jag hade sett på Pinterest före vi åkte. Jo, det är faktiskt en båt som hänger från husknuten.

ROJI – Oude Koornmarkt 26, 2000 Antwerpen

Efter ett bad på hotellrummet och en flaska bubbel åkte vi tillbaka till centrum för att äta middag på ROJI, en japansk-fransk restaurang. Restaurangen såg verkligen inte japansk ut. Vi gick ner i en källare och restaurangen låg under enorma valv, det var ganska mörkt och så sprakade det en stor brasa längs med ena väggen. Kiva atmosfär var det ändå!Så beställde vi in ett glas vin, edamame bönor och så väntade vi på att vår 4-rätters middag skulle börja rulla in. Till förrätt och mellan rätt blev det främst fisk. Den andra rätten var sushi som var så otroligt god. Ena biten sushi var bl.a. en wagyu beef sushi. Alltså SÅ GOTT!Till varmrätt blev det kött och en ramen som vi delade på. Jag trodde att jag skulle välta av stolen efter varmrätten eftersom jag var så mätt, men så kom det förstås ännu en efterrätt, lavacake med ingefärsglass. Glassen var otroligt god och den verkligen kompade lavacaken otroligt bra. Jag har inte på länge varit så lycklig då vi smålulliga åkte tillbaka till hotellet efter en super middag. Han och jag ❤ Så blev det söndag, vi packade ihop våra grejer och åkte och åt en brunch som var sådär, och så strosade vi omkring i regnet.  Tyvärr var så gott som allting stängt i och med att det var söndag, men de flesta designbutikerna var öppna så vi sprang in och köpte lite julklappar. Om ni någon gång åker till Holland eller Belgien, spring in på Sissy Boy, det är en härlig butik som säljer kläder, inredning och små mysig presenter. Jag älskar sådana butiker som säljer allt och ger en grymma ha-bergär haha!Så avslutade vi vår 24 timmar i Antwerpen med att fota denna coola vägg. Den var verkligen täckt med målningar, så cool och uppiggande den annars gråa dagen.

Jag kan verkligen rekommendera att åka till Antwerpen då man vill ha bra shopping och fin omgivning. Staden passar perfekt för en 24 timmars resa om man t.ex. är i Holland, det är bara att hoppa på tåget och på nolltid hittar du dig själv i Antwerpen. Tipstipstips! 🙂