Bönchili à la Siri Barje

Processed with VSCO with f2 presetRedan för en lång tid sedan skrev jag om en härlig kokbok som jag fick i födisgåva av Panda, nämligen Ett stekt ägg är också middag (läs inlägget HÄR). Idag kockade jag äntligen ihop hennes bönchili med mörkchoko, öl och gräddkokt majs och jag är riktigt nöjd med slutresultatet! Om du vill laga denna rätt, var förberedd på att du måste hacka en massa grönsaker till att börja med. Jag hatar egentligen att hacka grönsaker, speciellt lök, det är så otroligt mycket potande… Men till slut var jag äntligen klar med hackandet och så kunde storkoket börja på riktigt.

En timme senare var chilin och gräddmajsen klar och det var dags för mig att lägga upp allt. Jag blev så otroligt glad då min avokado inte skulle ha kunnat vara bättre än den var ikväll. Re och skär lycka.
Och här ser ni slutresultatet. Bönchili med gräddkoktmajs och som tillbehör hade vi machésallad, tomater, gurka, avokado, lime och en liten tortillaplätt för att skopa upp allt i. Bart tyckte inte så mycket om chilin vilket gjorde mig lite ledsen, jag hade ju ändå kockat i två timmar, men alltid kan han ju inte gilla det jag lagar.

Jag kan varmt rekommendera denna bönchili, den var krämig, god, mättande och dessutom väldigt billig att laga. Riktigt bra comfort food söndagen till ära!

Kommentera

