Dags för fireri

Igår hade det gått exakt ett år sedan jag kom fram till Holland.  10 augusti, dagen då jag kom fram till ett nytt land som skulle bli mitt nya hem. 10 augusti, dagen då jag äntligen efter två år fick bo i samma land som Bart. Åh vad jag hade längtat till den dagen.

Igår blev dessutom Bart befordrad, så alla dessa tre händelser måste vi ju fira. Vi gick till Bistro Bord’o i Leiden som jag hade hört att var riktigt bra. Men oj, jag blev ännu mer positivt överraskad än jag någonsin trodde att jag skulle bli. Toppen mat, toppen vin och toppen service.

Vi tog en fyra-rätters meny tillsammans med ett passande vinpaket. Vi började med ett glas bubbel och en drink till ett par amuse-bouche och så började rätterna rulla in. Den officiella första rätten var en tunatartar tillsammans med olika picklade grönsaker och en misokräm. Jag ville inte att rätten någonsin skulle ta slut, det var så otroligt gott och smakerna passade så bra ihop. Vår andra rätt var en fisk med fänkål och grönkål. Jag gillar annars inte fänkål eller kål så hemskt mycket, men detta var så otroligt gott. Fisken var också perfekt tillagad, jag blir så glad då jag blir serverad så god mat!Vår tredje rätt var en kalventrecôte och en pulled veal-kub med olika grönsaker på sidan. Köttet bara smalt i munnen. Rödvinet kompade rätten otroligt bra och jag tror att detta vin var min favorit under kvällen.Under den här veckan har Bart och jag av någon anledning inte pratat så mycket. Jag kände mig lite nere under veckan, hade långa dagar på jobbet och kände mig allmänt lite slö. Men igår pratade vi nonstop i tre timmar och hade en så otroligt kiva kväll. Jag ville aldrig att den skulle ta slut, jag skulle ha kunnat sitta och titta på min stiliga kille i tre timmar till.Så blev det dags för efterrätt och vi fick välja mellan en yogurt- och olivoljsglass med bär och en ostbricka. Jag tog självklart osten och Bart tog glassen med bären. Alltså hur lycklig blir man inte när kocken rullar ut en sådan ostvagn och man själv får välja hurdan ost man vill ha?! Top! Jag tog till slut en bit mjuk getost, en annan mjuk ost som påminde lite om brie och så en lite hårdare holländsk ost. Så gott!

Egentligen hade jag tänkt knåpa ihop ett långt inlägg över vad som har hunnit hända under året då jag har bott här, men istället fick det bli ett fireri-inlägg. Jag har ett riktigt bra år bakom mig då jag har hunnit få mina magisterspapper, gjort 5 månaders praktik och fått ett heltidsjobb så jag tyckte att jag verkligen var värd en pangmiddag 🙂

Kommentera

