En matbetonad fredag

Mamma och Panda kom ju hit på torsdag redan, men eftersom jag har en hel bild från hela torsdagen tänkte jag att jag lika bra kan börja med att berätta om vår fredag i Amsterdam.  img_1995Vi började med att gå på brunch på inte något mindre än en kanalbåt. Klockan 10 gick G’s Brunch Boat från Keizersgracht 198 och så susade vi omkring på kanalerna i nästan två timmar samtidigt som vi åt dunderbrunch. img_1998För ett riktigt rimligt pris fick man god mat, något sött och gott, en drink och hur mycket kaffe eller te man än ville ha. Dessutom ingick båtturen i priset, och då man är i Amsterdam rekommenderar jag verkligen att ta en båttur eftersom man ser staden från ett helt annat perspektiv. Varför inte slå ihop det då med att äta brunch? 🙂 Vi åt alla pocherade ägg i olika varianter, drack mimosas och lemonade och så åt vi choko och stroopwafels till efterrätt. Perfekt start på dagen!

Efter brunchen promenerade vi runt i centrum, shoppade lite och så började vi gå neråt mot de Pijp området då det började bli borreltime. img_2001Jag måste ju introducera bitterballen (eller bittra ballar som Panda kallar dem hahah) så då vi blev hungriga satt vi oss ner på en terass och drack bubbel och åt bittergarnituur (en blanding av olika borrelsnacks).

Så promenerade vi ner till Albert Cuyp marknaden och köpte färska stroopwafels – ett måste när man är i Holland. De är såååå goda, och smakar så mycket bättre än butiksköpta stroopwafels och de är redan goda så ni kan tänka er hur goda de färska är :)) Så köpte vi försenade morsdagspioner åt Mamma, jag älskar att köpa blommor här i Holland ❤ De bor nu hos oss eftersom inte Mamma kunde ta med dem hem, hoppsan…img_2032Så blev vi törstiga igen så vi gick till Glouglou för en flaska vin och charkbricka. Stället var supermysigt och gott vin och charkbricka var det också för den delen, jag rekommenderar varmt 🙂 Örhängena jag har på bilden köpte jag under dagen, jag ville byta till dem direkt då de var så fina hihi!

Och sist men verkligen inte minst, promenerade vi till vår middagsrestaurang som inte var något fancy alls men hade god ostfondue. Där prepplade vi och åt ost i mängder före vi sedan nöjda och belåtna hoppade på tåget hem till Leiden igen. En härlig och matbetonad dag i Amsterdam med min fina mamsa och syster 🙂

Kommentera

