King’s Day

Glad och solig lördag på er allihopa! Jag hade en fullspäckad dag igår med jobb och så åkte vi till Thijs nya lägenhet och åt take-out. När vi väl kom hem däckade både Bart och jag genast och sov 10 timmar i sträck. Därför får ni nu en heltäckande King’s Day rapport. Vi började dagen med något väldigt typiskt holländskt. Vi lagade plättar (pannenkoeken) och åt det med pudersocker och banan. Jag förknippar plättar med att det är något extra som händer, det var nämligen lyx att få plättar när jag var liten, så jag tänkte att det var en perfekt dag att fira med plättar. Så måste jag ju köpa orangea tulpaner också 🙂Jag äger ingenting oranget, och det var bara 8 grader ute så jag måste klä mig med många lager. Jag tror jag till slut hade sex lager på övre kroppen haha! Toppen är förresten från BESTSELLER.img_1720Vi åkte till Leiden för att träffas med Thijs och Annemiek (de hänger också med till Grekland i augusti) och så promenerade vi runt för att supa in King’s Day fiilisen där. Det är så roligt för överallt säljs det billigt vin och öl och så får man gå runt alldeles fritt med sitt plastglas. Hur skulle sånt fungera i Finland?  img_1718Vi stannade vid Vismarkt och dansade till ett liveband som spelade jätte bra musik. Eller de slutade sitt första set med ett 20-minuters holländskt medley som jag inte kände igen alls, men jag fick ändå fiilis från alla holländare som verkade älska det. Jag kan tänka mig hur into jag själv skulle vara om det skulle vara finska eller svenska låtar.

Jag fick höra att King’s Day är holländarnas favoritdag på hela året och det kan man verkligen se. Unga som gamla går ut och bara har roligt på gatorna eller på båtarna i kanalerna. Jag brukar jämföra King’s Day med vappen, ungefär sådan glad stämning är det här under King’s Day.

Hejhej!Så åkte vi hem till oss för att äta ostar och laga homemade pizza. Andra Thijs  och hans flickvän Shara (som vi var hos igår och som också kommer med till Grekland) kom också och så satt vi länge och drack rödvin, åt pizza till varmrätt och popcorn och fazers choko till efterrrätt medan vi spelade spel. En helt huippu dag och kväll allt som allt som jag gärna gör om! 🙂

Kommentera

