Vad är en shakshuka?

IMG_2559.JPG

Shakshuka från en härlig sommarkväll då Mamma och jag var tumis på lande ❤

Här har ni det nu, en shakshuka! Jag insåg att det säkert är ganska många som inte vet vad shakshuka är som jag skrev om igår, så jag tänkte att jag lika så bra kan berätta lite mer om vad det är. IMG_9116.JPGFörsta gången jag blev bjuden på shakshuka var hemma hos Naomi, en krapulantisk lördag efter släktens julfest. Naomi stod i köket och kockade ihop denna rätt som jag aldrig tidigare hade hört om eller smakat på, men oj vad jag älskade det! SÅ GOTT och så enkelt!

Shakshuka är alltså en rätt från mellanöstern som man kan äta morgon, middag, kväll. Rätten består främst av massa tomat, paprika och andra grönsaker såsom aubergine och zucchini (man kan lägga i vad man själv tycker om) och så skall man låta allt puttra en lång stund på låg värme i en hög panna. När grönsakerna väl har kokat ihop gör man några gropar i röran och kläcker i ägg i groparna (enligt hur många man är i sällskapet). Så låter man äggen koka under lock så länge tills gulan är så som man vill ha den. Om man inte tycker om en rinnig gula kläcker man i äggen lite tidigare, och vill man ha en rinnig gula kläcker man i dem lite senare. Så kan man också lägga i antingen feta eller getost för att göra den lite extra creamy. Toppa shakshukan med koriander eller persilja.

När äggen är klara serverar man shakshukan på tallrikar (akta att inte gulan går sönder) och så äter man det tillsammans med bröd och så kan man också ha hummus på sidan. Voilà, världens godaste tomatröra! Rätta mig Naomi om jag skrev något alldeles fel nu hehe 🙂

Kommentera

