5 bra serier på Netflix

Jag är lite av en serienörd. Jag älskar att se på serier och ända sedan jag skaffade Netflix har jag hunnit se igenom en del serier. Därför tänkte jag nu dela med mig av några riktigt bra serier som ni hittar på Netflix. Alla är lite olika stil så att man kan hitta någon man tycker om i den genre man gillar bäst. Det kan bra hända att ni redan har sett alla dessa serier, men here we go anyway!

img_0245

Vi börjar med den serie jag såg slut senast, nämligen The Crown. Jag måste medge att jag knarkade den här serien. Eftersom jag inte hade så mycket i skolan hade jag möjlighet att se slut denna nästan lite för fort… Serien handlar om (den nuvarande) Queen Elisabeth II och hennes första tid på tronen och allt som händer runt henne. Den här serien lämpar sig för människor som tycker om att lära sig något medan man ser på TV, se vackra kläder, dekorationer och det (brittiska) engelska språket. Om du tycker om The Crown kommer du säkert också att gilla Downton Abbey (som för övrigt är en av de absolut bästa serierna jag någonsin har sett, finns också på Netflix). img_0241En väldigt annorlunda serie jämfört med den tidigare, men gud så bra! Panda introducerade Grace and Frankie åt mig för ett par år sedan och jag älskade den genast!  Serien handlar om hippien Frankie och ”fina damen” Grace som blir bästa vänner på äldre dagar på ett lite oväntat sätt. Det är otroligt hur mycket man kan skratta åt två 70-åringar trots att man själv bara är i 20-års åldern. Detta är en riktig feel-good serie du skall se på då du har en dålig dag och behöver piggas upp. En annan rolig serie är förstås Modern Family som är lätt att se när som helst.

img_0242Jag började se på Homeland mycket efter att den snurrade på TV och sen blev jag hooked. Serien handlar om Carrie Mathison som jobbar för CIA och bekämpar terrorism runt om i världen. Jag tycker den här serien är otroligt intressant eftersom den behandlar riktiga händelser såsom 9/11 och terrorattackerna i Paris och Bryssel och dessutom på ett skrämmande sätt kan förutspå terrorattacker som skulle kunna hända påriktigt. Ibland blir den kanske lite hysterisk men speciellt den senaste säsongen var riktigt bra! Se på den här serien ifall du inte är rädd för blod och tycker om mer spännande serier.

img_0243Så har vi en annan av mina nya favoriter Chef’s Table. Panda pratade redan om den här serien för ett par år sedan men jag har inte fått tummen ur ***** förrän nu och börjat se den. Detta är en dokumentärserie som dedikerar ett avsnitt till en av de bästa kockarna och restaurangerna i världen. Kockarna berättar om hur de har nått dit de befinner sig just nu och samtidigt presenterar de sina otroligt vackra maträtter. Om du gillar serier såsom Masterchef och andra matlagningsprogram kommer du garanterat att också gilla den här serien. Andra bra dokumentärer på Netflix är Living on One Dollar och Tales by Light.

Bron_blogg.pngJag är ju en riktig sucker för svenska och danska deckare, både i bok- och TV-format. Detta är ju inte en pinfärsk serie men jag bara måste rekommendera Bron eftersom de är en av de få serier som faktiskt har fått mig att bli riktigt rädd. Svenskarna och danskarna är ju riktiga experter på att göra mörka och skrämmande serier. Bron börjar med att man hittar en mördad kropp på bron mellan Sverige och Danmark, halva kroppen ligger på svenska sidan och den andra på danska sidan. Då måste den danska och svenska polisen jobba tillsammans för att lösa mordet och man hinner många gånger ändra uppfattning och vem som verkligen ligger bakom mordet före säsongen är slut. Jag rekommenderar den här serien för sådana som inte är mörkrädda, tycker om nordisk TV och deckare. Liknande serier som också är bra är bl.a. danska Førbrydelsen, Johan Falk och Modus.

Såja, där har ni nu några serier att plöja igenom på Netflix. Jag har fortfarande några serier jag vill se såsom Stranger ThingsCall the Midwife och i slutet av förra veckan började jag äntligen se på Narcos, det var riktigt på tiden! Har ni några tips på serier som finns på Netflix som man absolut inte får missa? Tipsa mig vetja! 🙂

En reaktion på ”5 bra serier på Netflix

Kommentera

