Jag är inte perfekt, tyvärr

När jag ännu var hemma i Finland och kunde gosa med Panda ❤

Av Mamma fick i julklapp Michaela Fornis nya bok Jag är inte perfekt, tyvärr. Jag älskar Michaelas blogg (klicka här för att läsa hennes blogg) så jag har hela hösten varit riktigt ivrig på att läsa boken. Boken behandlar ångest och att hitta och vara nöjd med sig själv. I och med att jag flyttade utomlands i höst har det medfört att jag inte alltid har mått så bra. I början hade jag jätte dålig hy (vilket fortfarande kommer och går), så hittade jag inte riktigt vänner så fort som jag hade trott och jag har inte varit helt bekväm i min kropp vilket jag var ett helt år innan jag flyttade. Därför tänkte jag att denna bok kan göra mig gott och kanske ge mig en liten positivity-boost.

Michaela skriver om ångest och olika orsaker till ångest utgående från egna erfarenheter vilket gör att man får en bättre bild av vilka situationer som kan leda till att man börjar må dåligt. Emellanåt varvas kapitlen med olika uppgifter man kan göra eller listor man kan skriva som kan hjälpa en att må bättre. Dessutom älskar jag att man alltid kan läsa ett kapitel igen om man känner att man behöver det, detta är inte en bok som man bara kan läsa en gång och sedan tycka att ”det var det” utan man kan läsa den många gånger om.

Eftersom vi lever i ”Generation Prestation” tycker jag att denna bok är riktigt hälsosam. Den bryter av hetsen kring att hela tiden äta hälsosamt, vara pinnsmal på beachen, studera fort och samtidigt ha ett spännande jobb och strävan efter att ha det perfekta instagram-kontot. Michaela skriver på ett sätt som får en att känna att det är helt okej att inte orka hålla en fasad uppe och att det är okej att erkänna åt sig själv att man mår dåligt. Fastän jag inte känner igen mig på alla punkter i boken, tycker jag ändå att den är riktigt läsvärd! Läs, var inte en mes!

Kommentera

