Tankar om Finland

img_9014Hej på er finisar! Hade ni en skön självständighetsdag? Jag kände mig lite lustig hela gårdagen, samtidigt som alla var lediga hemma i Finland var jag i skolan HELA dagen och hade hemlängtan. Alla hemma i Finland satt och tittade på Tuntematon sotilas, hade tända ljus och njöt av en ledig dag och det kändes så otroligt långt borta från mig. Jag fick meddelanden av Panda och Jacce som satt och tittade på slottsbalen och fotade vackra Mamma och stiliga Pappa som skakade hand med presidenten. Och jag missade det och kunde inte se det förrän nu 😦 Det kändes så dumt att sitta här i Holland och inte kunna fiilistele med Mamma och Pappa före de åkte till balen eller sitta med Panda eller Jacce och se på slottsbalen… Som tur åker jag hem till Finland på en snabbvisit imorgon så då får jag höra alla juicy details :))

Annars så var det ju min första självständighetsdag utomlands. Min kusin Isabella som bor i Dubai blev intervjuad i x3m om hur det känns att bo utomlands (läs intervjun här). Isabella säger att det främst är under dagar som självständighetsdagen som man blir påmind om sin riktiga identitet och ställer frågor som ”Varifrån kommer jag?” och ”Varför är jag stolt över mitt land?”. Jag kände exakt såhär igår medan jag satt på soffan och lyssnade på Finlandia. Jag blev extra varm i kroppen då jag tänkte på Finland igår. Tänk hur tryggt det är i Finland, hur jämställt det är och främst hur otroligt vackert det är i Finland! Det är inte många länder som kan tävla mot Finland i alla dessa kategorier.img_9498Jag skrev ju tidigare om skillnader mellan Holland och Finland, ni kan läsa om dem här om ni är intresserade av att läsa om lite ”ytliga” kulturskillnader. Jag är nog så otroligt stolt över att ha vuxit upp i Finland, och fastän jag trivs bra här kommer Holland aldrig att bli mitt hemland. Jag kommer aldrig riktigt att bli en del av Holland och jag kommer aldrig att bli helt holländsk. Fastän Holland är ett fint land kommer Finland ändå alltid att ha en större del av mitt hjärta ❤

Kommentera

