Favoriter under julen

img_7482Som sagt så älskar jag julen och under julen finns det några delar som jag älskar extra mycket. Förstås älskar jag julmusiken, att ge gåvor och julmaten är ganska gottis den med, men det är främst några tidpunkter under julen som står mig extra nära.img_7382Pepparkaksbak hör till under julen. Punkt slut. Vi brukar med Jacce och Panda baka pepparkakor i villan några dagar före jul, dricka glögg och kakao och mysa till det lite extra. När de väl har svalnat brukar vi sedan dekorera dem, men jag är ganska dålig på det och plus så tycker jag inte så mycket om glasyren så då brukar jag ganska fort ge upp… 😀 Men mysigt är det ändå! 🙂

img_5276Men mest älskar jag julaftonsmorgonen. Pappa brukar komma och väcka oss med tända ljus, så går vi ner i morgonrock och ser en sprakande brasa i tamburen och i bakgrunden spelas Carolas ”Jul, jul strålande jul” och så äter vi risgrynsgröt ute på terassen bland massa tända ljus. ÅÅÅH, det här är nog min favorit under hela julen, jag blir alldeles varm i kroppen av att bara tänka på det. Det skall bli så kiva att få visa Bart våra lilla morgontradition hihi!

IMG_7449.jpgDen andra tiden under julen som jag älskar är när vi alla har klätt oss festfina i klänning och kostym och egentligen bara går omkring och väntar på att allt skall ”börja”, dvs. före vi sätter oss ner till bords och äter en brakmiddag. Jag brukar ofta vanka av och an mellan alla rum i spänning över vad som skall hända under kvällen.

img_9245En annan favoritstund under jul är juldagen, eller den ”officiella pjamasdagen” såsom den heter hos oss. Det började egentligen då vi var små och hade fått massa leksaker kvällen innan. Hela dagen gick åt att se på filmer och öppna alla leksaker vi hade fått och allt detta gjorde vi alltid i pjamas. Idag brukar vi främst mysa extra länge (i pjamas), läsa böcker, gå ut och promenera och sen till kvällen klä om oss och äta resterna från julafton.IMG_7435.jpgJag älskar julen. Det är så härligt att få vara med familjen, sprida glädje, äta gott och lyssna på vacker julmusik. I år kommer Bart att fira jul med oss och jag ser så fram emot att få visa honom mina favorit jultraditioner 🙂 Vad tycker ni extra mycket om med julen?

Kommentera

