Middag à la Thijs

Ojoj en sån middag vi blev bjudna på hos Thijs igår. Vi var ett gäng på 11 pers, Bart är med i ett killgäng som kallar sig för ”The Gentleman’s Club” från studietiden och igår fick alla flickvänner också hänga med på deras månatliga träff. Vi började med skumppa, ost och andra borrelsnacks och peppade inför middagen. Här vågade jag inte ta några bilder ännu hahah…. Vi blev bjudna på en 7-rätters middag. Alltså sju rätter!! Thijs hade kockat i två dagar för att få allt klart i tid. Vi började med en ank-skiva tillsammans med sallad och marinerat mandarinskal. Så dukade Thijs upp hembakat bröd tillsammans med hemlagad aioli och pesto. Peston var to die for, så otroligt god! Jag måste absolut laga en egen pesto, yumyumyum! Så fick vi en liten pumpasoppa med ingefära och koriander, likaså den var riktigt god, och en liten amuse-bouche med prosciutto och mango. Till varmrätt fick vi biff med blåmögelost, potismos med tryffel och grönsaker. Hur lyxigt är det inte med tryffel? Thijs hade till och med så mycket att han nästan kastade runt tryffelskivor haha! Till efterrätt fick vi glass och äppelkaka. Jag är egentligen inte så förtjust i efterrätter (plus så var jag så bombmätt efter de tidigare fem rätterna) så jag åt knappt halva efterrätten men god var den ändå. Holländarna har nog någon speciell förkärlek för äppelkaka… Efter efterrätten dukades det ännu upp ost (OST <3) och så proppade vi oss lite extra igen. Killarna fick gå all in igår och flickvännerna ”bob-ade”, dvs. var chafförer, så killarna drack whiskey, likörer och jag vet inte vad haha!img_4872img_4881Och så lite bilder på gänget som vi firade kvällen med. Det var en riktigt kiva kväll, men jag märkte hur jag för första gången påriktigt riktigt mycket saknade mitt kompisgäng i Finland. Största delen av kvällen pratades det holländska, och när det är många konversationer runt mig har jag svårt att följa med och förstår väldigt lite av vad det pratas om. I den stunden började jag tänka på alla de roliga kvällarna vi har haft med alla kaverin i Finland. När jag kommer hem till Finland i december måste jag nog fixa ihop en träff med så många som möjligt, jag vill krama om alla, skratta och känna mig hemma. Men ju mer jag umgås med alla holländare desto mer lär jag ju mig 🙂 KAVERIT, jag saknar er! ❤

Kommentera

