Hur Holland skiljer sig från Finland

img_4840

Jag fick några önskemål att skriva om kulturskillnader mellan Finland och Holland som jag har upplevt då jag har bott och varit här. Finland och Holland är ganska lika varandra men ändå väldigt annorlunda. Jag skall försöka lista upp så många kulturskillnader som jag bara kommer på i denna stund.

  • I Finland skulle jag säga att det är ganska jämställt mellan kvinnor och män, men här finns det väldigt klara (och gammalmodiga) könsroller. Mannen jobbar och kvinnan är hemma med barnen. Kvinnan förväntas jobba mindre och fixa allt hemma. Ibland blir jag galen på dessa inrotade könsroller, hur kan man fortfarande tycka att det bara är kvinnan som skall laga mat, diska och städa??
  • När man går hem till någon här och knappt hunnit igenom dörren blir man tillfrågad om man vill ha kaffe eller te. Då måste man nästan alltid tacka ja, annars kan man anses vara oartig. I början då jag var och hälsade på Bart bodde jag alltid hos hans föräldrar och de blev alltid lika förvånade när jag tackade nej till en kopp te trots att jag just hade druckit en när vi hade varit på stan. Nu har jag lärt mig att alltid tacka ja, det är bara lättare så. Då man väl har tackat ja till sin kopp te eller kaffe får man dessutom ofta ett kex eller en stroopwafel till. När man sedan har druckit upp sin första kopp kan man bli tillfrågad om man vill ha en till. Då man tar en till kopp kaffe eller te, då får man sitt andra kex. Aldrig att man får två kex på en gång!
  • I Holland äter alla middag kl.18. Man skall aldrig fråga en holländare om hen vill ses kring 18-tiden för då sitter hen garanterat vid middagsbordet. Hemma hos oss har vi lite anammat min familjs middagstider, dvs. äta närmare 19.30.IMG_2957.jpg
  • En annan kulturskillnad gällande mat är holländarnas borrelkultur. Jag älskar borrel! Man går på borrel efter jobbet/skolan och dricker några glas vin/öl, äter chark eller friterade snacks så som t.ex. bitterballen och så går alla hem till sig igen. Här skrev jag lite mer om borrelkulturen.
  • Skolan är mer krävande här. Jag var ganska nervös att börja skolan här eftersom jag anade att professorerna skulle vara stränga och krävande. Nå, professorerna är ju trevliga men allting skall gå exakt så som de har tänkt sig. Om du missar en föreläsning är du ute ur kursen, till och med fast du skulle ligga hemma i 40 graders feber. I Finland tyckte jag föreläsarna tog mera hänsyn till studerandena och cut them some slack emellanåt.
  • En annan punkt som hör lite ihop med den förra punkten är att mycket skall gå exakt by the book. Om det står att en kurs skall gå på ett visst sätt så finns det inte en chans att du kan ändra på det och göra det på ett annat sätt. Jag tycker man i Finland är mer villig att anpassa sig enligt olika behov och det tycker jag om.
  • Holländare är väldigt rak på sak, de är väldigt ärliga. Ibland är det bara bra att folk säger som de tycker men de kan även anses vara ohövliga och otrevliga. Som tur har jag inte ännu stött på någon fräck holländare förutom häxan på uni som inte ville hjälpa mig att komma in :))) img_0298
  • En skillnad mellan Holland och Finland som jag tycker så om är att folk hälsar på varandra!! När du hoppar på bussen hälsar busschaffören glatt, när du är ute på lenkki eller promenerar hälsar man på varandra, på gymmet hälsar du på de andra osv. I Finland tittar ju inte ens busschaffören på en när man stiger på! Fy skäms…
  • Vissa holländare är väldigt snåla. Då någon tar en hel räkning eller beställer drinks åt alla kan man typ räkna med att det droppar in en excel tabell i mailen dagen efter där det står exakt på centen hur mycket man skall betala tillbaka, t.ex. 34,78€. Lite Ove Sundberg-syndrom haha!
  • I Holland har de jätte konstiga öppethållningstider och servicedagar. T.ex. delas posten ut här tisdag-lördag medan den i Finland delas ut måndag-fredag. Klädbutiker stänger allt som oftast kl. 18 förutom på torsdagar då det är ”koopavond”, dvs. köpkväll, då är butikerna uppe till 21. På måndagar öppnar butikerna dessutom först kring 11-12. I vissa områden av Holland (typ bibelbältet) har de inte ens söndagsöppet. Detta var en stor omställning för mig som har varit van vid att man kan gå till butiken mellan 7-21 så gott som varje dag.
  • Så har jag ju tidigare nämnt holländarnas konstiga lunchvanor, dvs. de äter bara smörgåsar till lunch. Alltså usch vad tråkigt måste jag säga! 😀 Här kan ni läsa mer om vad jag tycker om holländarnas ”lunch”. img_2941
  • Sist men verkligen inte minst är ju att holländarna är cykelgalna. Jag tror inte jag måste elaborera mer om det haha!

Så här har ni, en liten lista på olika kulturskillnader mellan Holland och Finland. Kom ihåg att ta dem en liten nypa salt, allt är ju inte så svart och vitt som jag kanske har målat upp det här. Jag har kanske också målat upp holländarna som hemska mänskor, men egentligen är de super trevliga. Man klarar sig på engelska överallt, de är jätte hjälpsamma, laid back och stressar inte i onödan. Jag trivs super bra här! Hoppas ni gillade det här inlägget 🙂 Tot ziens!

 

En reaktion på ”Hur Holland skiljer sig från Finland

Kommentera

