Een Nederlandse verjaardag

img_4515-1img_4516img_4518man måste ju vara festfin då man går på kalas 🙂

Idag har vi varit på födelsedagskalas hela dagen. Barts mamma fyllde år så vi hängde där med familj och vänner och barn. Jag har upplevt ganska många födelsedagar här och de jag har varit på är ganska annorlunda jämfört med dem jag är van vid i Finland. Därför tänkte jag lista upp några skillnader. Först och främst så gratulerar man alla som är på plats, dvs. när man hälsar på någon säger man ”Gefeliciteerd” vilket betyder ”Grattis” på holländska. Sedan är det väldigt vanligt att alla sätter sig i en ring och så är man basically fast där man sitter för resten av kalaset och man är tvungen att prata med människorna som sitter bredvid en. Det här kan ju bli lite awkward om man hamnar bredvid någon gammelfaster eller liknande som man inte alls känner från förut… Detta är väldigt typiskt holländskt och alla holländare skrattar åt det och tycker egentligen att ”the Dutch birthday ring” är hemsk.

En annan sak jag tycker är lite lustig på holländska födiskalas är att man först blir bjuden på kaka (oftast flera olika alternativ och oftast finns det en traditionell appeltaart (äppelkaka) som ett alternativ) och kaffe eller te. Sedan tas det salta fram och så kan man äta kaka igen efter att man har ätit det salta. Varför skall man äta kaka två gånger? Kan man inte bara äta det salta först (vilket jag tycker är normalt) och sedan äta kaka?

Nu är jag ganska kuitti efter en hel eftermiddag av att lyssna och prata holländska. Jo ni läste rätt, idag har jag faktiskt också pratat holländska! Några av Barts familjebekanta har nu tydligen bestämt sig att de bara skall prata holländska med mig (trots att de alltid tidigare har pratat holländska med mig) så idag fick jag verkligen kämpa med att öppna munnen. Jag tycker inte om att vara dålig på något och därför har jag varit ganska (eller jätte) blyg med att prata holländska, jag är för rädd för att säga något fel. Men alla tyckte att jag klarade mig bra och sist och slutligen var det ju inte så farligt 🙂 Jag skall verkligen försöka prata holländska när jag går på restaurang/café eller liknande. Baby steps, baby steps.

Rubriken betyder förresten ”En holländsk födelsedag”.

Kommentera

