Lunch

Hej på er! Igår var jag på ”språng” hela dagen. Föreläsning på morgonen, så jobbade jag på nästa inlämningsuppgift för statistiken i 6 timmar (!!), så cyklade jag fort hem för att duscha och äta, iväg igen på kör och så var jag på borrel med studiekompisar. Borreln var super lyckad, jag talade med flera nya människor och hade allmänt kiva. Vi pratade redan med ett gäng att vi borde gå ut oftare, hoppas det skulle bli av påriktigt 🙂

Idag sitter jag hemma och läser. Jag har kommit igenom tre artiklar och skall just börja på en till, ville bara skriva av mig lite här emellan 🙂 På bilden kan ni se dagens lunch, lite pimpad grilled cheese, sallad och en stor smoothie gjord på bär, mango och banan. Vi fick ju en smörgåsgrill i housewarming gåva så jag tar alltid emellanåt fram den och pimpar till en smörgås. Idag använde jag rågbröd, ost, spenat, pesto och tomat och det blev så gott! Jag måste verkligen ta och prova mig fram med olika recept. Min pinterest är full med grilled cheese recept, är man ostgalen så är man… Jag skulle vilja pröva laga en grilled cheese smörgås med getost och roasted veggies. Alltså det låter ju redan bara för gott!

En stor kulturskillnad mellan Holland och Finland är förresten lunchen. Här äter man så gott som alltid en smörgås till lunch och många packar med smörgåsar och tar med till skolan eller jobbet. Också folk som går ut och äter lunch beställer en smörgås, t.ex. en smörgås med en krokett på. Ni kan ju googla hur det ser ut, inte så smaskigt kan jag berätta hahah! I Finland är det ju så vanligt att äta varm mat, en stor sallad eller ens något lite matigare än en smörgås till lunch. Om man här försöker hitta ett kiva lunchställe som serverar något annat än smörgåsar och kanske en soppa kan det ta en stund tills man hittar något, i varje fall i Leiden. Jag klarar verkligen mig inte på en eller två smörgåsar till lunch, jag behöver något mer. Jag förstår inte hur Bart överlever varje dag på några futtiga bröd med ost, jag skulle svälta haha!

3 reaktioner på ”Lunch

Kommentera

