Thai inspirerad hönssoppa

Igår kväll lagade jag en thai inspirerad hönssoppa som jag tidigare också har lagat. Den är super enkel och super god och passar perfekt nu på hösten och vintern när det blir kallt och ruggigt. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet på soppan så kan någon annan också njuta av soppan 🙂 Gör såhär:

  • 400g höna
  • 1 gul lök
  • 2 msk röd currypaste
  • 1 msk olja

Stek ihop dessa i en kastrull tills hönan inte längre är rå. Lägg sedan i:

  • 1 riven morot (jag hade två små så det fick bli det istället)
  • 1 höns- eller grönsaksbuljongtärning
  • En näve sockerärter (lägg i så mycket som du känner för)
  • 6 dl vatten
  • 1 burk kokosmjölk
  • 2 msk soja

Låt detta småkoka en stund. Efter det lägger du i:

  • 2 tsk ingefära (om man inte tycker om ingefära kan man lägga lite mindre, och om man älskar ingefära kan man lägga i lite mer)
  • 1 hackad chili
  • 1 tsk farinsocker

När du har lagt i dessa, låt soppan värmas på låg värme med lock på i ca. 10 minuter. Efter det kan du lägga i nudlar, det gör soppan lite matigare. Om du tycker att soppan inte har tillräckligt med spad kan du alltid lägga i mer vatten. Låt soppan koka ytterligare ungefär 5 minuter. Efter det, pressa i 1 lime eller mer, rör runt och voilà soppan är klar och redo att serveras!

img_4313Super god blev soppan igen, riktigt spicy och mustig. Jag hoppas att all ingefära och chili kör iväg de sista flunssabobborna nu hehe. Jag hade velat lägga koriander på soppan eftersom det passar så bra ihop med smakerna, men det måste jag säga att jag totalt glömde bort att köpa när jag var och shoppade mat idag.

Dessutom har jag en grej att jag så gott som alltid måste äta något bröd med soppa, det spelar ingen roll hur matig soppan än är. Min favorit är nog knäckebröd med ost, idag fick det bli fröknäcke och oud belegen ost vilket betyder att det är en ost som har lagrats i minst 10 månader. Krämigt och gott hihi 🙂 Dessutom med den här soppan så smakar det gott när man emellanåt kan bryta av från det spicyga och äta något mindre spicy emellan, då får man verkligen ut alla smaker ur soppan. Ett annat litet tips är att låta soppan stå och svalna en stund efter att den är klar. Då den har svalnat lite smakar den ännu mer och ännu bättre. Smaklig måltid, eller Eetsmakelijk som man säger på holländska! 🙂

Kommentera

