Känslan att inte kunna något

img_4295Vet ni känslan när man tror att något har gått riktigt bra och i själva verket så sket det sig totalt? Eller tvärtom, när man tror att något har gått riktigt dåligt och så går det ändå hur bra som helst. Jag verkar vara expert på det här i skolan. Hela mitt sista år på soc&kom upplevde jag det här, varje gång jag trodde att jag skulle bli underkänd i en tent kom jag lätt igenom den med 3/5 och när jag trodde att jag lätt var igenom kom jag just och just igenom tenten. Likaså med kanden, när jag trodde att jag var på rätt spår visade det sig att jag inte analyserade tillräckligt, inte var tillräckligt klar eller något liknande. Och när jag inte visste mera vad jag skulle göra med den där jäkla kanden, lämnade jag in den och fick näst bäst resultat. Alltså vadå??

För snart två veckor sedan lämnade jag in en uppgift där vi skulle basera en företagsfusion på en akademisk artikel. När jag lämnade in uppgiften kände jag mig ganska nöjd med vad jag hade åstadkommit och jag väntade med iver på mitt resultat. Idag fick jag resultatet. På pappret stod det en 5a, dvs. underkänd. Jag har EN gång blivit underkänd tidigare under mina skolår. Och jag som trodde att jag hade lyckats bra med min text?! Min första reaktion var ”Fy vad jag är dålig” och jag ville bara gömma mitt resultat. Men nu när jag tänker efter så måste man ju uppleva motgångar i livet, stora som små. Den här lilla uppgiften spelar ju egentligen inte så stor roll, men det känns ju ändå dåligt när man tror att man har gjort något bra och sedan blir serverad med en käftsmäll vid namn underkänd. Men det är nog kanske bara hälsosamt att ibland också bli underkänd, då blir man ju bara mer motiverad att jobba ännu hårdare nästa gång. Till nästa vecka skall vi skriva en liknande uppgift så nu skall jag ta in all feedback och förhoppningsvis får jag ”the hang of it” den här gången så jag kan förbättra och utveckla mitt sätt att skriva och mig själv 🙂

Kommentera

