Att hitta vänner

I mitt magistersprogram finns det främst bara holländare, dvs. vi är få internationella studerande. Dessutom har de flesta av de holländska studerandena studerat redan 3 år ihop på bachelornivå vilket betyder att de flesta redan känner någon från tidigare och har stadiga vänkretsar. Det här gör det tyvärr jobbigare för oss internationella studerande att hitta vänner eftersom holländarna inte på samma sätt som vi måste hitta vänner. Jag trodde att jag på nolltid skulle få en stor umgängeskrets och inte ha något problem med att hitta vänner. Men ohoh vad jag hade fel.

Eftersom vår linje är så stor och man är indelad i olika workgroups så träffar man inte alla hela tiden vilket gör det svårare att hitta vänner. Som tur har jag nu börjat hitta människor jag kan och vill umgås med. Igår hade vi tänkt gå på borrel med några från en av mina workgroups men eftersom det var svinkallt ute gick vi istället på café och drack kakao. Det var så mysigt! Vi pratade bl.a. om skillnader mellan Holland och Finland, känslan av att man hela tiden måste prestera bra och rädslan över att inte hitta sitt drömjobb. Jag kände verkligen att jag vågade vara mig själv och inte sådär ”låtsas skratta” åt något man borde tycka att är roligt fastän man egentligen inte tycker det. Så söta flickor som verkligen också pratar öppet om annat än bara ytliga saker som det annars lätt kan bli då man just har lärt känna någon.

Nästa vecka ordnas det en borrel för alla som studerar social- och organisationspsykologi och det skall bli jätte kiva. Det var många som frågade mig igår ifall jag skall gå, då gjorde jag alltid en mental highfive åt mig själv. Det verkar ju som att de vill att jag skall gå och det blir jag glad över 🙂 Jag måste varje dag jobba på att ”put myself out there” och som tur blir det också lite lättare för varje dag som går. Det här blev kanske igen ett lite  ”djupare” inlägg, men jag måste ju också visa att allt inte är picture perfect hela tiden.

2 reaktioner på ”Att hitta vänner

    1. Borrel är en sorts seneftermiddags-grej då man går och dricker en öl/ett glas vin eller något liknande och äter små snacks, ofta friterat haha 🙂 Typiskt holländskt och är jätte mysigt!

      Gilla

Kommentera

