Den Haag

img_4135img_4136Så har vi kommit till mammas och min sista heldag tillsammans. Vi började dagen med att ta tåget till Haag, det är så skönt att det bara ligger 10 minuter med tåg ifrån Leiden. Vi promenerade runt och såg ”politikområdet” Binnenhof (andra bilden) och så gick vi och strosade omkring på lokala Stockmann, de Bijenkorf. Jag älskar att gå omkring där för att det är så lyxigt och fint, men allt är ju snäppet dyrare så jag går bara och petar på allt fint och så får allt stanna kvar. En konstig skillnad mellan Holland och Finland förresten är att på måndagar öppnar butikerna senare här. Det är inte ovanligt ifall butikerna öppnar kl. 12 eller 13, det är som att hålla söndagsöppet. Men på en måndag?? Då har ju vardagen börjat igen?! Konstigt och ovant tycker jag att det är i varje fall…

img_4139Så dök solen upp och vi satte oss på en uteterass och åt varsin ceasarsallad. Vi kände båda att en sallad skulle sitta bra efter alla bombmiddagar och luncher vi hade ätit dittills 😀 Jag shoppade också en del, bl.a. en filtkass att lägga alla papper i som skall till insamlingen, en kjol och en grå polotröja. På eftermiddagen hade jag föreläsning och så åkte Bart, mamma och jag till Barts föräldrar i Leidschendam för att äta en traditionell holländsk rätt som heter peen en uien stamppot. Det är som en potismos med morötter och lök och så kan man också lägga i korv eller bacon. Jätte trevlig kväll hade vi som avslutades med stroopwafelglass. Best of both worlds, glass och stroopwafel i ett! Så åkte vi hem till Leiden igen för att än en gång dunsa i säng.

Kommentera

