Hello Amsterdam!

img_4054På lördag morgon hoppade vi på tåget och styrde nosen mot Amsterdam. Mamma hade aldrig varit i Amsterdam och jag har egentligen inte heller tillbringat mycket tid där så vi hade en riktig heldag med turistande framför oss. Solen sken när vi kom fram så vi visste att det skulle bli en riktigt bra dag!img_4058img_4059Vi åkte ner till området de Pijp för att äta morgonmål. Jag hade fått en del tips på bra morgonmålsställen i Amsterdam och jag ville så gärna gå till ett ställe som heter Coffee and coconuts så vi åkte dit. Tyvärr var vi inte de enda som ville äta där, kön var galet lång och hela stället var proppfullt så vi bestämde oss för att gå dit en annan gång. Lite snopna traskade vi ut men istället gick vi och promenerade i området bland alla småbarnsfamiljer som var ute i solen och så slog vi oss ner i en park och njöt. Till lunch gick vi till Sir Hummus. Shit pomfritt så gott det var! Jag skriver ett helt separat inlägg om den upplevelsen för det var bara så mums!img_4107Efter lunchen promenerade vi längs Albert Cuyp marknaden som också ligger i de Pijp. Jag älskar att gå på marknader och likaså den här var riktigt bra. Jag får alltid sån lust att köpa massa ost, färska grönsaker, blommor och fisk då jag går på marknaderna här. Jag har redan meddelat Bart att vi skall åka dit någon lördag och köpa mat 🙂 Där såldes allt från gummiband till mössor till tvättmaskiner till mat och solglasögon. Jag hade så lust att köpa en färsk stroopwafel för de är alltid de bästa på marknaderna, men jag var så otroligt mätt efter lunchen att det var no chance hahah!img_4072img_4074Så promenerade vi till Rijksmuseum och Iamsterdam skylten vid Museumplein. Vi gick inte på något museum, men bara att se Rijksmuseum utifrån är ju så maffigt att man blir helt paff. Så strosade vi runt och shoppade lite, det hör ju lite till 🙂 Massimo Dutti var ju ett absolut måste eftersom det inte finns i Finland. Så gick vi igenom Red light district påväg till vår middagsrestaurang men det tycker jag nog inte är något vidare. Det luktar illa, är fullt av  höga och fulla män och jag kände mig bara allmänt osäker och lite otrygg att gå där. Vi höll oss tätt bakom två andra kvinnor med mamma så att inget skulle hända hahah! 25 000 steg senare befann vi oss på Leiden central station igen, jag kan säga att det var ganska så skönt att gå och lägga sig sen 🙂

Kommentera

