Leiden ontzet

img_3981img_3995img_3987img_3991Under veckoslutet firades som sagt Leiden ontzet, dvs. dagen då Leiden befriades från spaniorerna 1574 natten mellan den andra och tredje oktober. Jag hade bara hört att det firas stort här i Leiden, men aldrig trodde jag att det verkligen var så stor grej som det var! Hela staden var som en karneval fylld av olika maskiner, dra-i-snöret stånd, hattara- och popcornvagnar, fettlukt och allt sånt som hör till en karneval. Vi cyklade igår kväll in till Leiden för att uppleva festivalen eftersom vi inte hade tagit oss dit tidigare under veckoslutet. Vi promenerade runt bland alla färgglada attraktioner, träffade Barts bror Jeroen som syns på tredje bilden och så åt jag en varm stroopwafel mitt i vimlet. Roligt att uppleva, men 1,5h bland alla tusentals mänskor var helt tillräckligt för den här gången i varje fall 🙂 Nästa år vill jag åka in på lördagen också, då är det en stor fest mitt i en kanal, jo mitt I en kanal! De bygger plattformer på vattnet som man sen kan festa på hahah! Tot volgende jaar Leiden ontzet!

Kommentera

