1 oktober

img_3572God morgon finisar och glad lördag! Klockan är bara 8.40 men jag är redan uppe och påklädd för jag skall iväg till bibban och jobba på ett statistikarbete, USCH! Jag sov inge vidare i natt, jag var ensam hemma igår kväll och hade svårt att somna och så vaknade jag jätte tidigt idag. Förhoppningsvis orkar jag igenom hela dagen för den är fullspäckad med program. Som sagt skall jag först till bibban, sen skall vi på Pims färdigblivning, efter det skall vi rusa på middag och sist men inte minst skall vi på en till färdigblivning. Förhoppningsvis har jag energi för hela dagen trots att jag inte sov något vidare.

Hela staden är det här veckoslutet som en karneval. Det har byggts upp ett enormt tivoli med pariserhjul, bergochdalbana och matstånd över allt, det är knappt så att man kommer fram. Den tredje oktober 1574, dvs. på måndag, var den dagen då spanjorerna som hade makten här övergav Leiden och Leiden blev fritt. Därför firas det här nu hela veckoslutet och allt är stängt över veckoslutet. Den här händelsen heter Leiden ontzet, jag har aldrig upplevt den förr så det skall bli spännande och se hur det är. Ha en fin dag!

Kommentera

