Scones

Igår kväll fick jag grym lust på scones så när jag körde hem från Barts föräldrar stannade jag vid butiken, sprang in och köpte mjöl och bakpulver. I morse vaknade jag ganska tidigt men eftersom jag var ensam hemma steg jag hastigt upp och började baka scones. De blev SÅ goda! Jag har lagat de här scones några gånger under sommaren och idag tror jag att jag lagade den godaste satsen hittills. Receptet är super enkelt och man behöver typ inga ingredienser för det. Här kommer receptet ifall någon skulle få för sig att baka:

  • 7-8 dl mjöl + lite till då man kavlar ut brödet
  • 4 teskedar bakpulver
  • 1 tesked salt (man kan lägga till lite extra ifall man tycker om salt)
  • 3 dl mjölk
  • 100 gram smör eller margarin

Sätt på ugnen på 230 grader. Börja med att blanda mjölet, saltet och bakpulvret i en bunke. Lägg sen till smöret som du har skurit upp i mindre kuber och mosa ihop smöret med mjölet. Till sist häller man i mjölken och knådar ihop allt till en jämn deg. Dela degen i ungefär lika stora delar och forma ihop med mjöliga händer till skilda brödbitar. När bröden ligger på plåten, skär ett X i varje bröd och gör lufthål i bröden med en gaffel. Släng in bröden i ugnen på 8-10 minuter, här lönar det sig att checka med en pinne eller gaffel efter ca. 8 minuter. Om deg ännu fastnar på pinnen kan du låta dem vara i ännu en stund. Så voilà har du varma goda scones!

Jag har lite varierat receptet från gång till gång främst med tanke på hurdant mjöl jag har använt. Ibland har jag använt vetemjöl, ibland rågmjöl, ibland en mix av råg- och vetemjöl och idag använde jag fullkornsmjöl. Då jag har lagat sconesen på rågmjöl har det varit lite krångligare, degen har varit smulig och svår att knåda ihop och så har bröden också fallit ganska lätt ihop då man har skurit dem. Som sagt fick jag bäst resultat idag då jag använde fullkornsmjöl. För att pimpa bröden kan man ju lägga i olika frön eller något annat häftigt. Idag lade jag salt på några av bröden (jag ville inte sätta på alla ifall det skulle ha blivit för salt) men det blev helt sjuuukt gott. Så är det bara att lägga vad man vill på sconesen, jag tycker de är som godast med massa smör och ett tjockt lager ost på. Yummy in my tummy!

Kommentera

