Sista semesterdagarna

IMG_3322Fredagen var en ganska redig spontanare. Vi tog det bara lugnt i lägenheten under dagen, jag hämtade några planscher från posten och så solade jag på balkongen. På kvällen åkte vi till Coen, en av Barts vänner, och grillade. Efter maten tog vi spåran från Leidschendam till Haag för att se War Dogs, en galen film med Jonah Hill som handlar om hur två killar i 20-års åldern börjar sälja vapen och ammunition till USAs armé. Inte världens bästa film precis, men riktigt underhållande ändå! När filmen tog slut vid 23-tiden bestämde Bart att vi skulle åka hem till hans kompis David som bor i Delft för att han hade skaffat sig en ny kaffemaskin… Så dit åkte vi, satt på hans terass med Thijs (en av TYW-killarna) och babblade alltmöjligt för att en stund senare köra in till Delft centrum och sätta oss på en uteterass där. Vi drack ett par öl/vin, jag berättade om min kommande introvecka och plötsligt var klockan två, HUPS! Men time flies when you’re having fun höhö…

Efter allt för lite sömn steg jag upp imorse för att försöka pigga upp mig själv med en powerwalk runt golfbanan. En så kiva grej med att lenkka i Holland är att alla som lenkkar hälsar på varandra. Det kan vara en liten nick, en vink eller ett hej men jag blir varje gång lika glad då någon hälsar på mig. Det känns som att man är ”all in this together” på något sätt. Så hann vi med 1-års kalas i Amsterdam som var fullspäckat med småbarn, födisbarnet Sam var ändå helt överlägset sötast 🙂

IMG_3332IMG_3333IMG_3354Jag kände hela dagen att jag ville göra något ikväll. Det behövde inte vara något speciellt men jag visste att jag skulle bli galet rastlös om jag bara skulle sitta hemma hela kvällen. Därför blev jag så glad då vi råkade se en skylt som gjorde reklam för Rrrollende, en foodtruck festival som låg alldeles vid en stor kyrka i Leiden centrum. Vi cyklade igenom Leiden centrum i sensommarvärmen (jo, här är fortfarande hett) och jag njöt så mycket! Ni som är kaveri med mig på chapsnat kan se på min story då vi cyklar längs med kanalen förbi massa nätta hus. Foodtruck festivalen var awesome, just vad jag ville göra ikväll! Hela torget var fullt av människor, bord och såklart foodtrucks. Där fanns allt från pizza till våfflor till hodare till hummerburgare till wok och mojitostands osv. Snacka om beslutsångest när man kommer dit, det fanns helt för mycket att välja mellan! Som tur ordnas samma festival i Delft nästa veckoslut och senare i september i Haag så om jag får några kaverin under kommande introvecka kanske jag skulle få någon med mig dit så jag kan testa någon annan mat också hehehhe! I LOVE FOOD!IMG_3343IMG_3348Eftersom vi dagen innan hade ätit hamburgare bestämde jag mig för att ta en falafelwrap (Panda du skulle ha älskat den) med feta, sallad, tomat och juggis som var så galet god att när den väl var slut ville jag bara köpa en till för snålhetens skull. Bart åt en BLT-hamburgare och så delade vi på mini-springrolls. Till efterrätt köpte vi poffertjes som är en holländsk efterrätt. Basically är det minismå plättar som man kan äta med smör, frukt eller nutella och sen slänga en stor mängd pudersocker på. De är SÅ goda, jag älskar poffertjes! Än så länge har vi inte en poffertjespanna men vi kanske måste investera i en snart hehe.IMG_3352pusspuss IMG_3358Alltså jag älskar Leiden! Efter att vi hade ätit promenerade vi runt i närkvarteren och det visade sig att flera av Leiden Universitys byggnader låg i de knutarna. Ståtliga byggnader med maffiga grindar och nätta mindre hus runt omkring som står längs kanalerna. Det är nästan så att jag inte förstår att det här är min nya hemstad. Tyvärr min skolbyggnad inte den vackraste eller hemskt gammal men det får duga, jag får istället cykla och gå omkring i centrum lite extra 🙂 Jag älskar alla små uteterasser man också hittar då man bara går längs med gatorna i Leiden, hux flux kan det finnas ett jätte kiva ställe i hörnet av en bakgata helt i skymundan. IMG_3362Så avslutade vi kvällen med vår kvällspromenad runt golfbanan. Solnedgången var så vacker once again att jag stannade var tionde meter för att fota den en gång till. Vi hade dock inte hunnit hemskt långt före vi såg grymma blixtar så vi vände om och gick hem och väntade på stormen som aldrig kom. Nu börjar ögonen gå i kors så jag skall börja krypa till kojs och sussa sött för att imorgon ha mycket energi. Sista dagen av semester kickar igång och vi skall åka och segla med Barts kompisar som han träffade i London. Natinati! ❤

Kommentera

