Värmebölja

IMG_3256IMG_3267IMG_3278De senaste dagarna har vi blivit riktigt bortskämda med vädret. Det har varit över 30 grader, full sol och inte ett moln på hela himlen. Igår vaknade vi tidigt och körde ner till Zeeland och Brouwershaven igen för att segla. Denna gång hade vi bättre tur och fick en härlig seglats. Jag som är mer av ”njuta i solen”-typen av seglare njöt enormt! Jag som dessutom är världens största badkruka ville hela tiden hoppa i för vattnet såg så jäkla skönt ut. Istället fick jag dingla med benen i vattnet, det fick lov att duga. Det är förresten så lustigt att tänka att vi hela tiden seglade i en sjö och inte på havet eftersom jag är så van vid havet i Finland. Denna sjö är ändå en saltvattensjö, och dessutom Europas största saltvattensjö, så det var ju nästan hav 🙂 IMG_3289Jag kan förresten inte beskriva lyckan över att vi bor så nära naturen här. Om vi skulle bo i centrum av Leiden (vi bor alldeles i norra Leiden) skulle vi aldrig gå ut så mycket som vi gör nu, och inte skulle jag ha blivit kaveri med alla djuren runt golfbanan heller. Vi har gått ut varje kväll eller under dagen i en vecka och det har varje gång varit så skönt! Eftersom vi bor bredvid sjön Kaag kommer Bart att försöka få sin båt flyttad hit så att vi under kvällarna skulle kunna åka ut och segla. Under de senaste kvällarna skulle det ha varit så skönt och mysis. IMG_3310IMG_3313IMG_3295IMG_3299Imorse visade vår termometer 27 grader inne i lägenheten. Snacka om svettis!! Vi packade ihop lite mat och dricka, hoppade på cyklarna och cyklade till stranden i Wassenaar. Stränderna här är så tuffa eftersom de är mitt i enorma sanddyner, ni kan se dynerna på bilden där Bart cyklar. Men fy sån hemsk backe vi måste cykla för att komma till stranden, Bart måste puffa upp mig några gånger hahahah! Dessutom finns det delar av vägen som holländarna kallar för ”vals plat”, dvs. falsk platt, och det är när vägen ser rak ut men egentligen lutar vägen lite uppåt hela tiden så med andra ord är det en flack låååång uppförsbacke. Benen bränner så jäkla mycket när man kommer till ett sånt ställe hahah. 17 kilometer senare kom vi fram till stranden och det var som att komma till medelhavet. Silkeslen sand, 30 grader, färggranna parasoll och svalkande vågor, AAAAH så skönt! Eftersom tidvattnet redan hade gått ut så vi kom hade havet spolat upp massa snäckor så när jag fick för hett på stranden gick jag ner till vattnet och potade med dem, de fanns så många fina små snäckor att jag inte kunde låta bli. Dessutom såg jag uppspolade krabbor, jag hade ingen aning om att det finns krabbor här i Holland 😮IMG_3304Efter några timmar på stranden promenerade vi tillbaka till våra cyklar och jag kan säga att det inte lockade så hemskt mycket att cykla hem 17 kilometer igen i 34 grader… Men hem kom vi till vår 28,5 graders lägenhet och så åt vi tortilla pizzor med Barts bror Jeroen och hans flickvän Doris. Vi tog en svalkande promenad runt golfbanan med dem för att visa hur fint det är och så åt vi glass till efterrätt. Pangmiddag må jag säga!

Klockan är 23 och det är fortfarande stekhett inne hos oss. Jag måste påriktigt ta datorn och skriva det här inlägget ute på balkongen för att inte bli galen på värmen. Ganska mysigt dock att sitta här ute, jag känner att det äntligen håller på att bli lite svalare. Förhoppningsvis får vi lite svalka inne i lägenheten också, annars kan det bli jobbigt att sova. Gonattis på er! ❤

Kommentera

