Utrecht

IMG_3141IMG_3236IMG_3143IMG_3150IMG_3201Hej igen! Gud vilket härligt väder vi blir bjudna på här i Holland! Idag har det varit 28 grader och full sol och de lovar liknande väder veckan ut, me like big time! Eftersom ingendera av oss hade varit i Utrecht tidigare bestämde vi oss för att hoppa i bilen och köra dit. Utrecht är främst en studiestad och jag gillade staden jätte mycket! Centrum var kiva att gå omkring i, det fanns massor roliga och fina butiker att gå i och dessutom mängder med söta caféer och uteterasser. Förmiddagen strosade vi omkring, gick in i domkyrkan och spanade in olika snackställen vi skulle vilja gå till.IMG_3167IMG_3170Så blev vi båda (främst Bart) hungriga så vi promenerade till Oudegracht som då går längs den stora kanalen i centrum (gracht betyder kanal på holländska). Kanalen låg ganska lågt nere medan alla butiker och gator låg högre upp, och längs med kanalen låg flera restauranger alldeles vid vattnet så vi gick ner för att äta tapas. Tyvärr var denna lunch inge vidare… Personalen var yr, jag fick mitt vin ur ett vattenglas och maten var sådär to be honest. Tapastallrikens bästa rätt var definitivt patatas bravas, de var riktigt goda! Så om ni någon gång befinner er i Utrecht, välj ett annat ställe än det här. Kanske middagen är bättre än lunchen, men det finns så många ställen alldeles runt knuten som verkade helt super kivoga jämfört med detta ställe!IMG_3173IMG_3219Efter lunchen strosade vi runt lite till, köpte lite köksgrejer och åt en glass. Alltså vad är förresten grejen med att det är så roligt och inspirerande att gå omkring i köksbutiker?? Före jag flyttade hit hade jag ett presentkort till Chez Marius och jag gick säkert 5 varv runt butiken före jag gick därifrån hahaha! Idag skulle jag säkert ha gjort samma sak ifall Bart inte skulle ha varit så otålig :))) Jag vill hitta en enkel spiralizer, små decilitermått (hur kan det vara så svårt att hitta metall decilitermått??) och en stavmixer, sen är jag nöjd med våra köksgrejer! For a while at least :))

All in all tyckte jag jätte mycket om Utrecht och åker gärna dit igen. Då kanske jag lämnar Bart hemma, för där fanns så bra shopping så då kan jag kuta runt utan att han blir galen hahah! Ifall du Seba läser det här, tack ännu för tipsen! 🙂

Kommentera

