Mat

img_2961I Holland finns det en tid på dygnet då man äter borrel. Borrel äts sen eftermiddag som en afterwork och då äter man t.ex. bruschettas, ost- och skinkbricka, olika korvar eller bitterballen (bollarna på bilden). Bitterballen är små friterade bollar med olika grejer i, de som vi åt hade kalvkött i, och jag som trodde att det skulle vara ganska äckligt tyckte egentligen att det var ganska gott. Till dessa smårätter dricker man öl eller ett glas vin. Efter ett par timmar brukar alla sen gå hem till sig. Jag som älskar att dela på smårätter och who am I kidding, vin är alltid gottis, så kommer säkert att gilla denna kulturskillnad 🙂Nu när jag har flyttat hemifrån har jag fått kocka en del. Jag har inte varit hemskt duktig i köket men trots det har jag ändå (hittills :D) tyckt att det har varit roligt att laga mat. Vi har med Bart gjort en liten lista på möjliga rätter vi kan laga så att det inte blir samma mat varje dag. Hittills har vi bl.a. ätit spagetti med chorizo, fyllda paprikor, sallad och idag åt vi batatfranskisar, höna och sallad. Och hallelujah, jag som trodde att jag måste leva utan halloumi här i Holland, tji fick jag för vi hittade halloumi med mamma! ❤ Jag älskar halloumi hahaha! Jag försöker varje dag fylla min Pinterest med möjliga lätta maträtter att laga så att det skall underlätta då vi skall välja vad vi skall äta de kommande dagarna. Snart vill jag laga en nudelwok, en grönsaksrådda med getost på och tortillas.

Så måste vi ännu köpa en blender och en stavmixer så jag kan börja laga smoothies och soppor under hösten. Hihi, nu ser jag riktigt fram emot allt kockande! 🙂 som tur är Bart så gott som hela tiden hungrig så någon äter i varje fall min mat… Nu kallar sängen, vi är helt slut med Bart efter en hel dag av susande av och an. Natinati!

En reaktion på ”Mat

Kommentera

