Att söka in till Leiden University

IMG_0298

Jag hade ju inte den enklaste och smoothaste ansökningsprocessen då jag sökte in till universitetet i Leiden. Redan förra hösten hittade jag magisterprogrammet i social- och organisationspsykologi och jag kände genast att detta program var jätte intressant och något som jag skulle vilja läsa. Jag satt och filade på motivationsbrev och CV:n i månader, bad om rekommendationsbrev från skolan och jobbet och samtidigt peppade mig själv att detta kommer att gå vägen. I februari skickade jag in mina papper och i en månad satt jag och var nervös över resultaten. En dag i början på mars hade mailet kommit. Mailet där det stod ifall jag var antagen eller inte. När jag såg orden ”we have decided to REFUSE your application” började jag storgråta. Min dröm om att studera i Holland hade gått i kras. Efter många mail mellan mig och skolan gällande beslutet bestämde jag mig för att åka till Leiden och prata med dem face-to-face. Jag hade ett otrevligt möte på skolan som ju inte heller löste mitt problem vilket gjorde att jag tog tag i min sista livlina, att skriva en överklagan. Jag skrev ihop en överklagan till en utomstående styrelse som sedan gick igenom min ansökan igen. Ett par veckor senare fick jag beskedet om att ifall jag ännu ville bli antagen fanns nu chansen. Jag tackade självfallet JA och nu börjar skolan om 4 veckor.

Fastän min resa till mina magisterstudier var den enklaste var allt så värt det. Om något liknande händer någon annan: Stå på er, våga och orka fighta! Ifall det inte går vägen har man ändå försökt och man kan eventuellt hitta nya möjligheter man annars aldrig skulle ha tänkt på. Ett tips jag dock har gällande att söka utomlands är att börja med sin ansökan i god tid. Till mitt program behövde jag så många olika intyg, jag måste ta IELTS-testet och översätta gamla betyg och dessutom hålla kontakt med skolan så att jag verkligen inte missade något viktigt som skulle med i ansökan. Nu efter allt jobb känns det dock bara super att få börja läsa det jag verkligen tycker att är intressant! Allt blir bra till slut, även fast man har små bumps in the road 🙂

Kommentera

